DEAC Koffie Experts is pionier in espresso in Nederland. In de jaren 60, toen filterkoffie de norm was, brachten wij espresso naar Nederland. Dat ging niet zonder slag of stoot, maar met een toegewijde liefde voor écht goede koffie en de beste espressomachines wisten we de koffiecultuur voorgoed te veranderen. Van filterkoffieland tot espressorevolutie: dit is de geschiedenis van DEAC Koffie Experts.
In de jaren 60 is filterkoffie de norm in Nederland. Ton Collignon begint zijn koffieloopbaan bij illycaffè Nederland als boekhouder en manusje van alles. De directeur van dit bedrijf, Henk Verweij, heeft een missie: Nederland kennis laten maken met espressokoffie. Een uitdaging in een typisch filterkoffieland. Ton Collignon wordt al snel gegrepen door de liefde voor écht goede koffie.
De machines die je nodig hebt om espressokoffie te kunnen bereiden, worden geproduceerd in Italië. Het bedrijf Faema produceert hoogwaardige espressomachines die er ook nog eens prachtig uitzien. illycaffè Nederland heeft het dealership van Faema binnen Nederland, maar de verkoop van espressomachines verloopt uiterst moeizaam.
Als illycaffè in 1970 besluit om te focussen op de verkoop van koffiebonen omdat de verkoop van espressomachines nog niet renderend is, verkopen zij het dealership van Faema aan het Belgische bruin-witgoedbedrijf MAGEC.
Na deze verkoop wordt Ton Collignon aangesteld als de eerste Nederlandse filiaalhouder van MAGEC's dochteronderneming, Faema nv. Tijdens de onderhandelingen tussen het Belgische MAGEC en illycaffè Nederland wordt aan Ton gevraagd of hij op zoek wil gaan naar een woning met een bedrijfspand. Dat was in België heel gebruikelijk. Als ‘bureelhoofd Nederland’ is het zijn taak om naast het verkopen van Faema machines aan horeca ook koffiebranders toe te voegen aan het portfolio.
De verkoop van Faema espressomachines maakt in België begin jaren 70 een spectaculaire groei door, door de betrokkenheid van Faema in de wielersport. Het bedrijf heeft een eigen wielerteam met bekende renners zoals Eddy Merckx. Faema wordt door de wereldsuccessen van Eddy Merckx in rap tempo bekend en de vraag naar espressomachines neemt in de gehele Benelux toe.
In de jaren '70 gaan steeds meer Nederlanders op vakantie naar het buitenland waar ze kennismaken met de rijke smaak van espresso. Ondanks dat de vraag naar espresso toeneemt, zien de gevestigde koffiemerken espresso als een rage die vast snel weer voorbij zal gaan. In 1971 stapt Eddy Merckx over op een andere wielerploeg, Faema trekt zich terug uit de wielersport en de populariteit van Faema neemt af.
Tegelijkertijd wordt Ubaldo Ferrari benoemd tot directeur van het nieuw opgerichte DEAC S.A. (Distribution Equipment Automatic Company). Hij krijgt de taak om de filialen van Faema nv. in de Benelux te ontmantelen. Ton Collignon ziet dit als een kans om zelfstandig verder te gaan. Hij zet op 1 juli 1975 als laatste van de acht filiaalhouders in de Benelux zijn handtekening onder het contract en daarmee is de ontmanteling van zijn filiaal én de geboorte van Deac Nederland B.V. een feit. Hij behoudt de naam DEAC uit DEAC S.A. en past dit aan naar Deac Nederland B.V. , suggererend dat het onderdeel is van een groter geheel.
Vol goede moed gaat Ton Collignon aan de slag met zijn gloednieuwe bedrijf. Maar in Italië vindt een recessie plaats. Energiekosten stijgen, werknemers staken en inflatie neemt toe: de fabriek van Faema wordt tijdelijk gesloten. Nog net op tijd kan Ton Collignon uitwijken naar een andere leverancier; bij het Spaanse Faema S.A. kan hij oudere modellen inkopen. Zekerheidshalve zoekt hij ook naar nieuwe leveranciers en zo komt hij uit bij Rex-Royal in Zwitserland en Bremer Kaffeemaschinen in Duitsland.
Omdat espressokoffie nog allesbehalve gemeengoed is, is het vrij eenvoudig voor Collignon om exclusieve contracten af te sluiten met deze mooie merken. Een slimme zet. Ook met Faema S.p.A. Italië sluit hij een exclusief contract af.
Ton Collignon ziet kansen om de markt te verbreden en besluit andere interessante producten toe te voegen. Zo wordt Deac Nederland B.V. tijdelijk ook leverancier van onder andere pizza-ovens en deegmengers van Moretti en OEM.
In de jaren '80 bloeit Deac Nederland B.V. op en breekt een periode van stabiliteit en gestage groei aan. Een verhuizing naar een nieuwe locatie in Zoetermeer in 1985 biedt de nodige ruimte voor expansie en stelt Deac Nederland B.V. in staat om haar activiteiten verder te optimaliseren en uit te breiden.
Op de foto: Hier wordt het nieuwe pand in Zoetermeer gerealiseerd; Ton Collignon neemt zelf plaats in de hijskraan.
De wereld verandert door de komst van het internet en open handelsverkeer. Er ontstaat een revolutie in de koffiecultuur en espresso wordt steeds populairder. Om onderscheidend te blijven en aan de groeiende vraag buiten de Randstad te voldoen, besluit Ton Collignon zijn technische dienst uit te breiden. Hij richt verspreid door Nederland diverse technische depots op waardoor Deac Nederland B.V. sneller en efficiënter service kan bieden. Vanaf dat moment levert het bedrijf service door heel Nederland tegen een uniform tarief.
Door marktontwikkelingen besluit Ton Collignon te starten met de verkoop van koffiebonen. Met de oprichting van Caféma espresso is het eerste exclusieve koffieconcept een feit. Het is gelukt; Nederland is eindelijk klaar voor écht goede koffie.
Begin 2000 gaat Ton Collignon op zoek naar iemand die zijn missie voort kan zetten en hij vindt nieuwe gepassioneerde eigenaren in Thomas Overmaat en Piet van der Windt. Thomas Overmaat werkt eerst twee jaar als interim bij het bedrijf voordat hij besluit om het roer over te nemen. En zodra hij dat doet met compagnon Piet van der Windt, gaan ze er vol voor.
Oude gewoontes die er bij het personeel zijn ingesleten gaan op de schop en werkwijzes worden vernieuwd. Nieuwe medewerkers worden aangenomen en er wordt overgestapt naar een nieuwe koffiebrander. Ook gaan de heren op zoek naar een nieuw pand. In 2007 verhuizen ze naar het Maasland. In de jaren die volgen, besluiten van der Windt en Overmaat hun assortiment van luxe espressomachines uit te breiden met unieke, exclusieve koffie- en theeconcepten.
DEAC Koffie Experts krijgt bekendheid met eigen, unieke koffieconcepten. Royal Dutch Espresso, Organico en Wadden espresso worden naast het al bestaande Caféma espresso toegevoegd aan het assortiment. Even later worden unieke theeconcepten toegevoegd: The Art of Tea Collection en Theema. In 2010 treedt Lucas van der Windt, zoon van eigenaar Piet van der Windt, in dienst bij Deac Nederland B.V..
DEAC is inmiddels een bekende naam, maar er is geen associatie met koffie. Wat is DEAC? Letterlijk staat het voor: Distribution Equipment Automatic Company. Maar dat klinkt niet bepaald lekker. Ze besluiten dat het DEAC Koffie Experts moet worden. Koffie is de core business en met hun jarenlange ervaring en aanbod van koffie- en theeconcepten, hoogwaardige espressomachines en service, zijn ze met recht experts. In 2017 is de naamsverandering een feit en wordt ook het logo onder handen genomen.
Op 1 december 2019 maakt ook Coen van der Windt de overstap naar het bedrijf waar zijn vader Piet van der Windt en broer Lucas van der Windt zo enthousiast over zijn.
Als Thomas Overmaat met pensioen gaat, zoekt Piet van der Windt niet ver voor een nieuwe compagnon. In 2021 wordt DEAC Koffie Experts officieel een familiebedrijf als zonen Lucas en Coen van der Windt het stokje overnemen van Thomas Overmaat. Zij kennen het bedrijf inmiddels van binnen en buiten en zijn vastbesloten om het bedrijf samen met hun vader te laten groeien.
Met een kritische blik nemen ze het huidige assortiment koffie- en theeconcepten onder de loep. Urban Tea Garden wordt aan de line-up toegevoegd terwijl er afscheid wordt genomen van Theema. The Art of Tea Collection krijgt een update en Royal Dutch Espresso wordt volledig gerebrand om weer helemaal bij de tijd te passen. Om de zakelijke markt te ontsluiten, wordt het koffieconcept Beans&Business ontwikkeld. In de rol van servicemanager kijkt Coen continu hoe hij het hoge serviceniveau van het groeiende bedrijf kan behouden en verbeteren.
Duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en arbeidsomstandigheden in de koffie-industrie staan hoog op de agenda. Er wordt gekeken naar toonaangevende keurmerken zoals Rainforest Alliance, Fairtrade en SKAL Biocontrole. Als stap naar een duurzamere toekomst krijgen de theemerken het label van de Fairgrounds Foundation. Ook wordt er geïnvesteerd in groene energie: het dak van het bedrijfspand wordt voorzien van 272 zonnepanelen en er wordt gekozen voor elektrische en hybride bedrijfsauto's.
DEAC Koffie Experts blijft voorzien in de allerbeste koffie- en theeconcepten en de hoogste kwaliteit espressomachines met een sterke focus op persoonlijk contact en technische dienstverlening. Innovatie en groei behouden prioriteit, met duurzaamheid hoog op de agenda.
DEAC Koffie Experts is vastbesloten om nog vele jaren geweldige koffiemomenten te delen, nog altijd gedreven door passie voor écht goede koffie.